De ProAV award shortlist: Met The AVard, de ProAV Award in Duitsland, worden de drijvende krachten van de AV-industrie en hun werk, in de schijnwerpers gezet.
Wij vinden het fantastisch dat we met de projecten ‘Domas Luma bij Yann Nguema’ en ‘Diorama bij Dirk van Poppel, bij de 5 finalisten horen, in de categorie: Best Public Integration. Deze projecten zijn tot stand gekomen door een betrokken samenwerking tussen Christie, Sahara Benelux en installateur Bazelmans AV.
Op 20 oktober worden de beste projecten, producten, bedrijven en deskundigen uit de AV sector geëerd in het Curio Haus in Hamburg.
In de 19e-eeuwse Augustijnenkerk creëerden de gerenommeerde internationale kunstenaar Yann Nguema en Arnaud Doucet ‘Domas Luma’, een combinatie van projection mapping, licht, laser en audio-elementen. Het team kreeg de uitdaging om de unieke, met de hand gebouwde façade van de voormalige kerk, bestaande uit 50.000 stenen, in kaart te brengen. Yann Nguema maakte gebruik van zijn eigen aangepaste software en bracht elke individuele steen zorgvuldig in kaart, zodat de content een opvallend 3D-effect kon creëren.
Voor het eerst werden er in totaal 8 Christie Griffyn 4K32-RGB pure laserprojectoren in Nederland gebruikt. Deze werden gemonteerd in containers. Integrator Bazelmans AV installeerde alle bekabeling en voerde ook de audio- en lichtinstallatie uit. De content benutte ten volle de ingewikkelde architectonische details van het gebouw. Waarbij elke steen, raam, deur en rand werd gebruikt om de impact van de projectie te accentueren. En zo het gevoel van een vloeiende metamorfose van de structuur van de kerk te geven.
De media content werd aangestuurd door 2 Christie Pandoras Box servers. Bovendien was er Christie team aanwezig om er zeker van te zijn dat het beeld correct werd gemapt. Dit alles samen met Christie’s distributeur, Sahara Benelux.
Met het Europese debuut van de Griffyn waren alle ogen gericht op de technologie om te zien hoe de RGB pure laser technologie presteerde.
Ik was er niet zeker van of het verschil zo zichtbaar zou zijn bij de mapping op een rood stenen gebouw.
“Mensen zien een veel levendiger beeld dan bij een standaard lamp of laserfosfor projector,” zegt Robin van der Heiden, sales manager, Sahara Benelux. “Vaak als we projectoren vergelijken, doen we dat op een witte achtergrond, en dan zie je meteen het verschil tussen rec 709 en rec 2020 kleurruimtes zoals je dat bij Griffyn krijgt. Ik was er niet zeker van of het verschil zo zichtbaar zou zijn bij de mapping op een rood stenen gebouw, maar ik bleek me geen zorgen te hoeven maken en we waren allemaal erg onder de indruk. De kunstenaar vertelde me zelfs dat hij kleuren op de kerk kon zien die hij op zijn computer niet eens had gezien toen hij de content creëerde, wat een enorm compliment is.”