L’Extraordinaire Voyage (De buitengewone reis) is het eerste Europese vliegend platform van het themapark Futuroscope dat eind 2016 werd geopend, waarbij er 5D-attracties van de nieuwe generatie werden geopend.*
Het vliegend platform
Het vliegend platform, ook wel ‘soaring’ genoemd, voelt minder draaiend en meer zweverig aan, omdat passagiers gedurende 12 seconden met hun voeten in de leegte hangen. Terwijl de passagiers duizeligheid en de fysieke sensatie van het vliegen ervaren, stijgen ze vanuit Poitiers op en in minder dan vier minuten leggen ze een wereldreis af die hen meeneemt van de piramides van Giza naar het Yellowstone park via de toppen van de Himalaya en de oevers van de Ganges. Deze vliegreis in 5D, die geïnspireerd is op ‘De reis om de wereld in tachtig dagen’ van Jules Verne en vrijwel geheel gerealiseerd is in synthetische afbeeldingen (behalve het opstijgen en laden), onderscheidt zich door zijn meeslepende en dromerige kenmerken, is beter dan de 4 bestaande ‘soarings’ over de hele wereld (Canada, China en de Verenigde Staten) en biedt meer ’toeristische’ vluchten en de beelden zijn reëler.
Een fictie van Cube
“Onze reis rond de wereld moest uit echte beelden worden gemaakt, maar het overvliegen van de Taj Mahal bleek ingewikkeld te zijn en synthetische beelden namen de overhand”, zegt creative director Olivier Héral. “Bovendien hebben we daardoor een 6K-film”, voegde hij hieraan toe.
De film, die wordt ondersteund door Cube Creative (met Franck Savorgnan), expert in grote formaten (tours voor Futuroscope Danger bij Akryls en Ecodingo) en die is gemaakt door Nicolas Deveaux (7 tonnes 2), schuift op een veelzeggende manier van de ene instelling naar de andere. Dit begint bij de start, die bestaat uit het bovenaanzicht van het Futuroscope-gebouw die door een drone met een Red Dragon 6 K werd gefilmd (met een snelheid van 48 frames per seconde).
Met dezelfde hyperrealistische stijl heeft Cube een 3D-pipeline met Maya, Houdini (voor FX-effecten) en Clarisse, een nieuwe fysieke renderer-engine, gekozen die door Montpellier Isotropix is ontwikkeld. Het uiteindelijke uitvoerbeeld (6000 bij 4000 pixels), dat op een gigantisch scherm (570 vierkante meter) zou moeten worden geprojecteerd en een ongebruikelijke verhouding van 1,5 heeft, is aangepast naar 4K met videospelers en heringedeeld via een geoptimaliseerd vervormingspatroon.
“Onze reis rond de wereld moest uit echte beelden worden gemaakt, maar het overvliegen van de Taj Mahal bleek ingewikkeld te zijn en synthetische beelden namen de overhand”, zegt creative director Olivier Héral. “Bovendien hebben we daardoor een 6K-film”, voegde hij hieraan toe.
De film, die wordt ondersteund door Cube Creative (met Franck Savorgnan), expert in grote formaten (tours voor Futuroscope Danger bij Akryls en Ecodingo) en die is gemaakt door Nicolas Deveaux (7 tonnes 2), schuift op een veelzeggende manier van de ene instelling naar de andere. Dit begint bij de start, die bestaat uit het bovenaanzicht van het Futuroscope-gebouw die door een drone met een Red Dragon 6 K werd gefilmd (met een snelheid van 48 frames per seconde).
Met dezelfde hyperrealistische stijl heeft Cube een 3D-pipeline met Maya, Houdini (voor FX-effecten) en Clarisse, een nieuwe fysieke renderer-engine, gekozen die door Montpellier Isotropix is ontwikkeld. Het uiteindelijke uitvoerbeeld (6000 bij 4000 pixels), dat op een gigantisch scherm (570 vierkante meter) zou moeten worden geprojecteerd en een ongebruikelijke verhouding van 1,5 heeft, is aangepast naar 4K met videospelers en heringedeeld via een geoptimaliseerd vervormingspatroon.
Custom soaring
Het Futuroscope-apparaat, dat ontwikkeld werd door het Canadese bedrijf Dynamic Structures, onderscheidt zich dankzij zijn configuratie van andere glijvluchten. Het kantelbare platform, dat geschikt is voor een groter publiek van maximaal 84 personen (650 bezoekers per uur), is voorzien van beweegbare stoelen, zodat het publiek op een enkel niveau kan gaan plaatsnemen. “Het gevoel van in het beeld te worden gekatapulteerd is sterker. De toeschouwer kan het verschil tussen fysieke opstand en duiken in het beeld niet vertellen. De continuïteit is perfect”, merkt Olivier Héral op.
Daarnaast brengt het apparaat passagiers dichter bij het scherm, dat een torische vorm heeft en in het midden enigszins is afgeplat, en biedt het de toeschouwers een weergave van 180° op een afstand van 12 of 25 meter. Om hieraan te kunnen voldoen, gebruikt de projectie vijf Christie Boxer 4K30-videoprojecters die zijn gekoppeld aan een Modulo-videoserver (installatie door TEDELEC). Een showcontrolesysteem van Medialon zorgt voor het opstarten van het platform (de bewegingen zijn geprogrammeerd door Dynamic Structures) en de introductie van de media. “We behielden de controle over de programmering van de speciale effecten van Medialon om ze indien nodig te wijzigen”, licht project manager Jean-Pierre Joyaux toe.
Zoals alle dergelijke grote attracties (met een budget van 4 miljoen euro) werd het apparaat vooraf gemonteerd in de werkplaatsen in Vancouver. Daarna werd het apparaat ter plaatse in het Magisch tapijt-gebouw opnieuw gemonteerd door de technische teams en het lokale bedrijf Ingéliance, dat verantwoordelijk is voor het onderhoud. In de indrukwekkende technische put (meer dan 20 meter diep) in de onderbouw bevinden zich de soaring-infrastructuur (in feite twee gesynchroniseerde twinplatforms) en de elektrische motoren.
Futuroscope (het tweede grootste park in Frankrijk met 1,9 miljoen bezoekers), de contentproducer van de attractie die aandacht besteed aan de aantrekkingskracht van levensgrote onderdompeling en collectieve apparaten voor virtual reality, wil een belangrijke speler in de opkomende soaring-markt te worden. Begin 2017 opende het park het Futuroscope Lab om deze technologieën volgens de behoeften te ontwikkelen, ermee te experimenteren en mogelijk te commercialiseren.
* Dit artikel werd de eerste keer gepubliceerd in Sonovision nr. 6, p.20 – 21. Abonneer u op Sonovision om toegang te krijgen tot al onze artikels wanneer het tijdschrift wordt uitgegeven.