Sahara Benelux levert krachtige Christie Boxer voor GLOW lichtshow Philips Stadion

Met de levering van twee Christie Boxer 4k30’s heeft Sahara Benelux de Eindhovense designstudio 250K voorzien van de meest ultieme projector voor live events. De slimste, helderste en lichtste in zijn soort. Vandaar dat deze high-end krachtpatser er voor zorgt nog meer beleving bij bezoekers van Glow Eindhoven tijdens de spectaculaire lichtshow ‘Once upon a Light’ in het Philips Stadion.

“Met de expertise van 250K en de inzet van onze projectoren zal de lichtshow nog lang op het netvlies van de bezoekers blijven hangen”, zegt Robin van der Heiden, dealer manager bij de in Eindhoven gevestigde AV-IT distributeur, Sahara Benelux. Dat juist een innovatief, creatief bedrijf als 250K, gespecialiseerd in conceptontwikkeling en stage- en show design, de keuze heeft laten vallen op de door Sahara geadviseerde projector, doet hem dan ook meer dan goed. “We zijn blij met partijen zoals 250K. Dit soort content designbureaus zijn zeer goed in staat om met high-end producten als de Christie Boxer te werken.”

Realistische beeldweergave

Wat deze projector zo bijzonder maakt, is dat naast onder meer een lichtsterkte van 30.000 lumen, een zeer realistische beeldweergave door een contrastratio van 2000:1 en een levensduur van de lamp van ruim 1500 uur tot 70 procent van de aanvankelijke lichtopbrengst, de Christie Boxer ook beschikt over native 4K. Dus een technologie die zorgt voor nóg meer scherpte in beelddetails. “Christie is 85 jaar geleden begonnen als fabrikant van filmprojectoren voor bioscopen”, vertelt Van der Heiden om de jarenlange expertise van het merk te benadrukken. “Maar ik moet eerlijk zeggen dat je op een afstand van 75 meter het verschil tussen upscaled 4K en native 4k echt niet ziet”, aldus de dealer manager, verwijzend naar de afstand van het publiek in het Philips Stadion tot het 24 meter bij 7 grote, witte projectiescherm.

‘Het verrassingseffect is heel groot’

Deze afmetingen verklaren waarom niet één, maar twee Christie Boxer’s nodig zijn om de lichtshow in de juiste beeldverhouding op het gigantische scherm te projecteren. De speciale blending technologie zorgt ervoor dat de twee afzonderlijk geprojecteerde beelden zich naadloos samenvoegen tot één beeld. Dit tot groot genoegen van Dennis de Klein, creatief producent bij 250K en medeontwerper van de lichtshow ‘Once upon a Light’.

Het mooie aan de projector is dat we door eerdere opnames ook met fictieve personen kunnen spelen én op mensen kunnen projecteren. Op muziek ziet het publiek mensen opkomen en verdwijnen, een wisselwerking met echte mensen voor én achter het scherm. Dat geeft meer dynamiek. Door de snelle belichting zie je op een gegeven moment niet meer wat echt en wat nep is. Het verrassingseffect is heel groot. Je wilt niet dat er een harde naad zichtbaar is, het moet goed blenden.

Het gebruik van high-end projectoren boven LED schermen, waar het probleem van naden niet opspeelt, is volgens de creatief producent een bewuste keuze: “Het mooie aan de projector is dat we door eerdere opnames ook met fictieve personen kunnen spelen én op mensen kunnen projecteren. Op muziek ziet het publiek mensen opkomen en verdwijnen, een wisselwerking met echte mensen voor én achter het scherm. Dat geeft meer dynamiek. Door de snelle belichting zie je op een gegeven moment niet meer wat echt en wat nep is. Het verrassingseffect is heel groot.” Angst dat een danser tijdens de vooraf geprogrammeerde lichtshow een stapje teveel naar links of rechts doet, waardoor een geprojecteerd beeld niet goed uitkomt, is er niet. “Wij hebben een eigen tool ontwikkelt die mensen trackt. Daardoor kan een lamp die iemand moet verlichten, die persoon ook nog eens volgen”, zegt De Klein trots.

Sponsoring

Anders dan 250K, levert Sahara Benelux dit jaar voor de eerste keer een bijdrage aan het lichtkunstfestival. “We liepen vorig jaar tijdens een teamuitje over Glow en zeiden ‘hoe geweldig zou het zijn als wij hier volgend jaar zelf staan?”, zegt Van der Heiden. Hij is dan ook mooi dat Sahara Benelux meteen op het hoogste podium een bijdrage mag leveren aan de spectaculaire lichtshow. Het is dan ook niet zo wonderlijk dat het bedrijf uiteindelijk één van de twee projectoren heeft gesponsord om de inzet van Christie Boxer’s voor 250K prijstechnisch mogelijk te maken. Naast ook de kans het merk Christie letterlijk en figuurlijk te laten schijnen in het Philips Stadion. “Een merk als Christie moet op zo’n event aanwezig zijn als top 3 merk van projectoren in de wereld.”